După cum bine ştim, „informaţia înseamnă putere”, iar League of Legends nu face excepţie de la această regulă. Cei care au trecut prin Defense of the Ancients ştiu deja ce sunt ward-urile, dar de dragul discuţiei, le puteţi considera nişte camere video aflate în vârful unui băţ, ce vă ajută să supravegheaţi harta. De altfel, când joci împotriva unor adversari care au habar ce fac, poţi presupune că 90% din hartă e plină cu ward-uri, iar restul de 10% (unde eroii nu pot ajunge fizic) este monitorizată prin rotaţie cu Clairvoyance.
Şi halatu’? Cât e halatu’?
La ora actuală, un Sight Ward (versiunea standard) costă 75 gold. Dacă vrei să detectezi inamicii invizibili sau ward-urile adversarilor dintr-un anumit loc (Baron şi Dragon de obicei), dar n-ai bani de Oracle’s Elixir (400 gold), o să ai nevoie de un Vision Ward ce costă 125 gold (dai un ban, dar ştii că-l pierzi).
Când să cumpăr ward-uri?
Recomandarea mea e să iei un ward încă de la primul drum înapoi în bază, când de obicei îţi iei şi cizmele sau încă un obiect pe lângă cel de start (echipele „meseriaşe” cumpără un ward încă de la început pentru a-l folosi la unul dintre buff-urile adverse – Lizard sau Golem – pentru un gank timpuriu).
NU pleca înapoi pe linie fără un ward decât dacă:
- Echipa adversă nu are un Jungler (erou ce obţine experienţă şi gold omorând monştrii neutri din pădure) şi/sau
- Eşti foarte sigur că poţi scăpa dintr-o ambuscadă (Ghost şi Flash funcţionează foarte bine în acest sens)
- Ca mid, îl vei pune într-unul din tufişurile laterale pentru a preveni un gank din zona respectivă
- Ca linie laterală, fie îl pui în tufişul din râu ca să vezi duşmanu’ cum se apropie, fie în faţa dragonului (dacă eşti pe linia de jos), pentru a fi sigur şi că şopârlozaurul înaripat nu moare subit, spre beneficiul inamicilor
- Dacă eşti pe linia de jos, iar coechipierul tău are şi el ward, puteţi monitoriza atât dragonul, cât şi golemul advers, mai ales dacă inamicii au un jungler. Chiar dacă nu reuşiţi gank-ul când respectivul vine să-şi ia buff-ul, puteţi încerca să-l goniţi ca să-l furaţi voi.
- Dacă ai luat un Vision Ward pentru un Twitch sau Eve, plasarea ward-ului în tufişurile din râu nu prea are sens, mai ales că jucătorii buni ştiu deja locurile standard şi le pot ocoli, aşa că în majoritatea cazurilor, vei pune ward-ul ori în mijlocul liniei, ori mai în spate un pic spre turn, fiindcă eroii stealth se plasează de obicei ca să-ţi poată tăia ruta de scăpare, iar interesul tău e să extinzi zona de detectare a turnului fără să ai „găuri” în acoperire.
I thought I saw a putty-cat… I did! I did!
„Beton, am luat ward şi acum văd un Udyr ieşind din junglă ca să vină la gank, hăhă, pot fugi direct la turn acum.” Oy, frână, că nu-i chiar aşa de simplu. Ward-urile te ajută într-adevăr să eviţi gank-urile, dar în acelaşi timp adversarul nu trebuie să ştie imediat că ai unul. Dacă Udyr vede că fugi mâncând pământul când el de abia a ajuns lângă tufiş, o să-şi dea seama că e descoperit şi n-o să mai dea pe acolo prea curând.
Într-o situaţie ideală, nu te retragi spre turn decât dacă vezi inamicul de pe linie venind mai cu tupeu spre tine, caz în care jungler-ul se poate gândi că ai fost speriat de mistreţul agresiv, nu că ştii deja că eşti pândit. Cel mai bine e să foloseşti tufişurile laterale şi să încerci să omori unităţi cu ultima lovitură ca şi cum nimic nu s-a schimbat, dar să rămâi suficient de aproape pentru o fugă sănătoasă, dacă e nevoie.
„Dar Bossman, dacă ştiu că-i în tufiş, de ce să mă comport ca şi cum n-ar fi acolo?” Simplu, pentru că un ping pe hartă le poate indica coechipierilor o victimă sigură, iar dacă nu ai de-a face cu incompetenţi, termitele vor veni imediat să-l omoare pe nefericitul care se crede în siguranţă. Însă pentru asta e nevoie de timp (mai ales când lumea nu prea are Level 2 Boots), iar tu trebuie să ţii un pic potenţiala victimă pe loc, până se poziţionează corespunzător aliaţii.
Cine ar trebi să cumpere ward-uri?
Chiar dacă toţi membrii echipei ar trebui să cumpere măcar un ward pe parcursul unui meci, ordinea „implicită” în privinţa priorităţii de cumpărare ar fi:
- Jungler
- Support
- Off-tank
- Tank
- Carry
Unde le plasez?
Vorbind strict de Summoner’s Rift, avem următoarele locuri frecvente de folosire:
Linii laterale
Mid
Lizards
Mana Golems
Mid defensiv
Baron + Dragon
Alte zone de interes
Cum să interpretez informaţiile oferite?
Ward-urile îţi oferă informaţii foarte utile despre ce se întâmplă pe hartă, dar ele nu pot gândi pentru tine, aşa că în ultimă instanţă tu eşti cel care trebuie să te uiţi pe minimap şi să-ţi pui nişte întrebări:
- Câţi inamici pot vedea acum pe hartă?
- Pot să mă lupt 1 la 1 dacă mă întâlnesc întâmplător cu unul dintre cei "lipsă"?
- Cât de departe sunt de coechipieri?
- Pot scăpa dacă pic într-o ambuscadă?
- Ward-urile existente pot să-mi indice din timp dacă mi se pregăteşte un gank?
Ce mai pot face cu ward-urile?
Pe lângă dezvăluirea unei zone şi detectarea inamicilor, ward-urile mai pot fi folosite şi în scopuri ceva mai creative:
- Destinaţie pentru Teleport sau abilităţi specifice (Shunpo-ul Katarinei de ex). De ce ai vrea să te teleportezi lângă un ward? Uite d-asta (un backdoor de Inhibitor sau Nexus poate fi făcut în acelaşi stil)
- Oprirea unui Powerball – dacă eşti fugărit de Rammus şi estimezi că o să te prindă înainte de expirarea Powerball-ului, poţi să arunci un ward în spatele tău şi să te amuzi când roata cu ţepi se opreşte brusc
- Distrugerea unui turn la nivelul 1 – foarte riscant, nu recomand chestia asta decât cu un premade.
Bun, acum ştii unde să le plasezi, dar cum scapi de ele dacă ştii unde se află? Cea mai scumpă soluţie e să cumperi un Oracle’s Elixir, dar dacă ai murit la 2 minute după ce l-ai cumpărat, poţi considera că ai irosit 400 gold. De obicei, tank-ul e cel pe care pui oracol, după care îl trimiţi la vânătoare de ward-uri prin locurile obişnuite de mai sus.
Vision Ward-ul e o soluţie mult mai ieftină pentru zonele importante (chiar dacă nu la fel de mobilă), dar ţine cont că unii eroi au posibilitatea să detecteze ward-uri folosindu-şi abilităţile (ex: Ezreal cu Arcane Shift sau Nidalee cu Bushwhack).
Deci copii, ce am învăţat azi?
Folosite cum trebuie, ward-urile îţi pot oferi un avantaj imens asupra adversarului şi nu trebuie ignorate sub nicio formă. Bine, tu poţi să nu le acorzi nicio importanaţă, dar conform legilor lui Murphy, adversarii nu vor face această greşeală, iar după 2-3 decese premature în tufiş, o să-ţi schimbi rapid părerea despre acei „75 gold irosiţi”.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu